Vahdettin Yiğitcan

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Vahdettin Yiğitcan

Değerli okurlar,

Başlıkta okuduğunuz "TRAKTÜS" kelimesi bu fakirin tanımlayarak bulduğu yepyeni bir kelime.
Malatya Büyükşehir Belediyesinin, MOTAŞ'ın denetim ve kontrolünde, şehir İçi insan taşımacılığı için Özel Halk toplu ulaşım aracı olarak onay verdiği, Malatya cadde ve sokaklarında ayrıca köy yollarında oradan oraya seğirten, açık mavi renkli ne otobüs diyebileceğiniz, ne de minibüs diyemeyeceğiniz ebatlarda nev-i şahsına münhasır bir garabet sözde toplu ulaşım aracıdır traktüsler.

Traktüs kelimesinin çağrıştırdığı araç ve ekipmanlara gelince. Bir traktör düşünün, tekerlerini küçültmüşler arkasında takılı olan römorkunu da şase ile birleştirerek üzerine de şoför ve yolcu kabini uydurup trafiğe çıkarmışlar.

Aracın traktör motorunu çağrıştıran motoru önde, olanca homurtu ve gürültüsüyle yolcuların canına okuyor.

Eni ve boyu altın oran tabir edilen mükemmellikten uzak, münasebetsiz ölçülerde oldukça minimalist dizayn edilmiş.

Ayaktaki yolcuların tutunacakları askılıkları araki bulasın.

Orta koridora ancak bir kişi sığabiliyor. Koltuklar ise yarım porsiyonluk insan ölçülerinde, israfa şiddetle meydan verilmemiş.

Traktüsün içerisi inişli çıkışlı, karşılıklı merdivenli seyir tribünleri gibi.

Kim yada kimler bu garabet heyulası araçlara toplu ulaşım aracı olarak ruhsat verdiyse mutlaka altında bir bit yeniği aramak lazım gelir.

Ulaşımın yoğun olduğu saatlerde bu araçlarla yolculuk etmek tam bir işkence.

Dileriz deprem sonrası toparlanmak ile beraber bu ilkel araçlar da seferlerden kaldırılıp yerine insan taşımacılığına yakışır araçlar konulur.

Dileriz sayın Sami Er serzenişimizi işitir.

MOTAŞ'ın Saçma Sefer Saati Düzenlemeleri!..

Yaklaşık 8-9 yıldır Annevatan olarak tanımladığım Malatya'da yaşıyorum.

Bir yerden bir yere giderken genellikle toplu ulaşım araçlarını kullanıyorum.

Birkaç yıl Eskimalatya'da yaşadım.

Eskimalatya yönüne Maliye önü merkezi duraktan 5-6 mahalleye otobüs seferleri yapılıyordu.

MOTAŞ öylesine bir sefer saati uyguluyordu ki, insanı adeta çıldırtırcasına...

Yaklaşık on kilometrelik bir hat boyunca 12-13 ara duraklar arası otobüs bekleyen yolcular resmen MOTAŞ'ın gadrine uğruyordu.

Şöyle ki, MOTAŞ aynı anda 3-4 mahalleye üç, dört otobüsü konvoy halinde sefere sokuyordu. Peş Peşe giden otobüsler dönüşlerinde de aynı güzergâh üzerinde konvoy halinde dönüyorlardı.

Akıl ve izandan yoksun bu hareket amirliğinin işi, merkezi ve ara duraklarda bekleyen yolcuların mağduriyetine yol açıyordu.

Oysa onar dakika arayla otobüsler sefere konulmuş olsalardı merkezi ve ara durak yolcuları uzun süreler duraklarda beklememiş olurlardı.

Şimdi de fark ediyorum ki, İnönü Caddesi ve Yeşilyurt Caddesi güzergâhında hareket eden otobüsler onlar da konvoy halinde aynı saatte sefere konuluyorlar. Bu tutumun çok basit bir açıklaması var, zihni tembellikle kafa yormadan hazır şablonculuk.

Söz konusu hatlarda onar dakikalık aralıklarla otobüsler hareket ettirilse ne otobüslerde izdiham olur ne de ara durak yolcuları mağdur olur...

Sözün tam burasında ünlü şaire Gülten Akın'ın bir dizesi geldi aklıma.

"Ah, kimselerin vakti yok, 
Durup ince şeyleri anlamaya"

Malatya'da Fotoğraflarla Toplu Ulaşım Çilesi

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Traktüsler sefer saatlerini beklerken. Bu bekleme esnasında neden yolcu almazlar? Bilen varsa açıklasın...
----------------------------------------------

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Tanımlanması hayli zor olan traktüslerle yolculuk oldukça meşakkatli...
-----------------------------------------

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

İki kanatlı kapının nedense bir kanadı açık, yolcular yengeçler gibi yan yan binmek ve inmek zorundalar...
-----------------------------------------------

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Merkezi durağın karşısında bomboş beklerken yolcu almayan araçlar, merkezi durağa geldiklerinde yolculara izdiham yaşatıyorlar... Yaşlısını, hastasını ve çocukları düşünen yok MOTAŞ işletmesinde...
--------------------------------------------

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Peş peşe merkezi durağa yanaşan traktüsler yolculara adeta Çin İşkencesi yaşatıyorlar.
----------------------------------------------

Malatya Halkının Traktüs Çilesi

Malatya Büyükşehir Belediyesine bağlı MEGSAŞ şirketinin Türkçe bilgisine dikkat!…

Yorumlar 5
Şemseddin Çoban 30 Nisan 2025 19:15

Çok güzel tespit. 2D ile 2 E hiç birbirinden ayrılmıyor. Adeta tren gibi. 5 A ile 4H aynı anda geliyor Bence motaş soförleri yalnız gitmekten korkuyoo

Ayhan 29 Nisan 2025 16:09

Malatyadan birsey olmaz yöneticiler yok milletin vekilleri yok şikayet edilecek akıl danışılıcak akıl verecek yol gösterip çözüm bulacak yöneticiler yok hangi belediye aracı olursa olsun şoförleri alırken dah amir seften dahada şef velhasıl bizden hersey olurda yöneticilerimizin malatya için birsey olmaz

Malatyali 29 Nisan 2025 12:39

Valilik binasının yeri şehir içi otobüs terminali olmalıydı peron peron soruyorum kaç vatandaşin senede kaç defa valilikle işi var valilik adliye binasınin oraya yapılmalıydı vizyon sahibi yöneticilerimiz yok maalesef

Adem 29 Nisan 2025 10:26

Bu traktüs dediğiniz rezil arabalar batıdan Anadolu'ya bela olup yayılmaya başlandı.Bursa ve diğer batı illerinde bu ve benzeri araçlar 2006 yılların da topluma bela edildiği yıllarda Malatya'da ki geniş ferah otobüsler aklıma gelirdi.ama rezil işlerin revaçta olduğu ülkede bu rezil ulaşım araçlarının, Doğuda da insanlara bela edildiğini yıllar evvel görmeye başladık.işte bu ülke her şeyiyle rezil bir hale maruz bırakılan bir ülke.işte sözde yapılan rezerv alan kırsal toki evleri.işte sayın yazarımızın dediği rezil traktüs araçları nasıl ulaşımı rezil ettiyse sözde modern toki evleriyle de yaşam alanlarını hallettiler.herkese geçmişler olsun.ülkemiz her şeyde rezilliği yelken açmış uçuyor

Yav he hee 29 Nisan 2025 00:49

Harika benzetme traktüs .kaleminize sağlık sayın Yiğitcan .çok güzel anlatıyorsunuz da inşallah yetkililer de anlar çözüm bulurlar .ama nerdeee?

Yazarın Diğer Yazıları