Değerli okurlar,
Başlıkta okuduğunuz "TRAKTÜS" kelimesi bu fakirin tanımlayarak bulduğu yepyeni bir kelime.
Malatya Büyükşehir Belediyesinin, MOTAŞ'ın denetim ve kontrolünde, şehir İçi insan taşımacılığı için Özel Halk toplu ulaşım aracı olarak onay verdiği, Malatya cadde ve sokaklarında ayrıca köy yollarında oradan oraya seğirten, açık mavi renkli ne otobüs diyebileceğiniz, ne de minibüs diyemeyeceğiniz ebatlarda nev-i şahsına münhasır bir garabet sözde toplu ulaşım aracıdır traktüsler.
Traktüs kelimesinin çağrıştırdığı araç ve ekipmanlara gelince. Bir traktör düşünün, tekerlerini küçültmüşler arkasında takılı olan römorkunu da şase ile birleştirerek üzerine de şoför ve yolcu kabini uydurup trafiğe çıkarmışlar.
Aracın traktör motorunu çağrıştıran motoru önde, olanca homurtu ve gürültüsüyle yolcuların canına okuyor.
Eni ve boyu altın oran tabir edilen mükemmellikten uzak, münasebetsiz ölçülerde oldukça minimalist dizayn edilmiş.
Ayaktaki yolcuların tutunacakları askılıkları araki bulasın.
Orta koridora ancak bir kişi sığabiliyor. Koltuklar ise yarım porsiyonluk insan ölçülerinde, israfa şiddetle meydan verilmemiş.
Traktüsün içerisi inişli çıkışlı, karşılıklı merdivenli seyir tribünleri gibi.
Kim yada kimler bu garabet heyulası araçlara toplu ulaşım aracı olarak ruhsat verdiyse mutlaka altında bir bit yeniği aramak lazım gelir.
Ulaşımın yoğun olduğu saatlerde bu araçlarla yolculuk etmek tam bir işkence.
Dileriz deprem sonrası toparlanmak ile beraber bu ilkel araçlar da seferlerden kaldırılıp yerine insan taşımacılığına yakışır araçlar konulur.
Dileriz sayın Sami Er serzenişimizi işitir.
MOTAŞ'ın Saçma Sefer Saati Düzenlemeleri!..
Yaklaşık 8-9 yıldır Annevatan olarak tanımladığım Malatya'da yaşıyorum.
Bir yerden bir yere giderken genellikle toplu ulaşım araçlarını kullanıyorum.
Birkaç yıl Eskimalatya'da yaşadım.
Eskimalatya yönüne Maliye önü merkezi duraktan 5-6 mahalleye otobüs seferleri yapılıyordu.
MOTAŞ öylesine bir sefer saati uyguluyordu ki, insanı adeta çıldırtırcasına...
Yaklaşık on kilometrelik bir hat boyunca 12-13 ara duraklar arası otobüs bekleyen yolcular resmen MOTAŞ'ın gadrine uğruyordu.
Şöyle ki, MOTAŞ aynı anda 3-4 mahalleye üç, dört otobüsü konvoy halinde sefere sokuyordu. Peş Peşe giden otobüsler dönüşlerinde de aynı güzergâh üzerinde konvoy halinde dönüyorlardı.
Akıl ve izandan yoksun bu hareket amirliğinin işi, merkezi ve ara duraklarda bekleyen yolcuların mağduriyetine yol açıyordu.
Oysa onar dakika arayla otobüsler sefere konulmuş olsalardı merkezi ve ara durak yolcuları uzun süreler duraklarda beklememiş olurlardı.
Şimdi de fark ediyorum ki, İnönü Caddesi ve Yeşilyurt Caddesi güzergâhında hareket eden otobüsler onlar da konvoy halinde aynı saatte sefere konuluyorlar. Bu tutumun çok basit bir açıklaması var, zihni tembellikle kafa yormadan hazır şablonculuk.
Söz konusu hatlarda onar dakikalık aralıklarla otobüsler hareket ettirilse ne otobüslerde izdiham olur ne de ara durak yolcuları mağdur olur...
Sözün tam burasında ünlü şaire Gülten Akın'ın bir dizesi geldi aklıma.
"Ah, kimselerin vakti yok,
Durup ince şeyleri anlamaya"
Malatya'da Fotoğraflarla Toplu Ulaşım Çilesi
Traktüsler sefer saatlerini beklerken. Bu bekleme esnasında neden yolcu almazlar? Bilen varsa açıklasın...
----------------------------------------------
Tanımlanması hayli zor olan traktüslerle yolculuk oldukça meşakkatli...
-----------------------------------------
İki kanatlı kapının nedense bir kanadı açık, yolcular yengeçler gibi yan yan binmek ve inmek zorundalar...
-----------------------------------------------
Merkezi durağın karşısında bomboş beklerken yolcu almayan araçlar, merkezi durağa geldiklerinde yolculara izdiham yaşatıyorlar... Yaşlısını, hastasını ve çocukları düşünen yok MOTAŞ işletmesinde...
--------------------------------------------
Peş peşe merkezi durağa yanaşan traktüsler yolculara adeta Çin İşkencesi yaşatıyorlar.
----------------------------------------------
Malatya Büyükşehir Belediyesine bağlı MEGSAŞ şirketinin Türkçe bilgisine dikkat!…