Değerli okurlar,
Malatya, yaklaşık bir asır önce 1931'de demiryolu ile tanışmış, ülkemizin ulaşım güzergâhları doğu, batı, güney, kuzey yönleri üzerinde çok stratejik öneme sahip bir güzide memleket köşesidir.
Verimli toprakları, dünyanın ağzını tatlandıran eşsiz kayısısı ve çeşitli gelişmiş meyveciliği, yeraltı madenciliği herşeyden önce çalışkan, müteşebbis insanlarıyla çok yönlü zenginliği bünyesinde barındıran ufuksuz dar kalıplara sığamayan üretken bir şehrimizdir.
Genç Türkiye Cumhuriyeti döneminin ilk yıllarında taşıdığı coğrafi, stratejik ve sahip olduğu zengin kaynakları nedeniyle önemi değerlendirilerek bulunduğu bölgede cazibe merkezi muamelesi görmüştür. Çevre illere oranla devlet eliyle sanayi yatırımları alarak hızlı bir kalkınma sürecine girmiştir. Başta Sümerbank Mensucat Fabrikası olmak üzere Tekel Tütün ve Şeker Fabrikaları ile şehrin ekonomisi hayli hareketlenmiş ve canlanmıştır.
Çocukluk dönemimden hatırlıyorum; günümüzden 60-65 yıl önce, rahmetli dedem şire pazarı esnaflarından olduğu için kuruyemiş ticareti nedeniyle sık sık Gaziantep, Sivas o zamanlar Sivas'a "Suvaz" derlerdi, Erzincan'ın da adı 'Ezirgân’dı, Elazığ ve Adana'yla alakalı ilginç hatıralarını anlatırdı.
Açıkçası Malatya'nın çok hareketli bir ticaret hayatı söz konusuydu. Hasat zamanı şire pazarı bir şenlik yerine dönerdi; sabah namazından önce açılır, çarşı cıvıl cıvıl ikindi vaktine kadar insan kaynardı. İkindi sonrası esnaflar ellerindeki, kuru kayısı çeşitlerini, ceviz içlerini, Yukarı Banazı'nın tadına doyulamayan siyah salkım üzümlerini, köpük pestillerini, kuru dutlarını, hoşaflık hudayi ve aşı kabuk kayısılarını, kayısı çekirdeklerini ve daha sayamadığım nice ürünlerini uygun ambalajlarla paketler ülkemizin her tarafına gönderirlerdi.
Hasılı, Malatya'nın ulaşımı her şeyden önce gelen bir sorun olarak günümüzde daha da derinleşerek karşımızda duruyor.
Havalimanımız askeri bir havaalanında, lütfen kullanıyoruz. Sivil havalimanımız yok.
Mevcut havalimanı yetersiz olmakla beraber aynı yere yapılmakta olan bina ise Edremit ilçesinin Havalimanindan da küçük. Malatya'ya reva görülen muamele bakar mısınız?
Malatya ve Demiryolu İhtiyacı
Malatya'nın stratejik ve lojistik konumu icabıyla, ilaveten ekonomisinin günümüzün rekabet ortamına ayak uydurabilmesi anlamında şu anki ulaşım imkânları çağın gerektirdiği çeviklik ve hızdan maalesef yoksun bulunuyor.
1931 yılında çok zor şartlarda dünya ekonomik krizle mücadele ederken genç Türkiye Cumhuriyeti Malatya'nın stratejik ve lojistik konumu gereğince Malatya'yı demir ağlarla buluşturuyor. Günümüzden 94 yıl önce görülen bu gerçek maalesef bugün görmezlikten geliniyor. Bunun adı olsa olsa Malatya'ya ihanettir.
Bu Malatya ki, 23 yıldır kesintisiz olarak AK Parti Hükümetlerine en güçlü desteği veren nadir illerin başında gelmektedir.
Sözün tam burasında 1931 yılında Gazi Mustafa Kemal'in Malatya ziyareti sırasında yaptığı kısa ancak çok anlamlı konuşmasını bilgilerinize sunuyorum. Sayın Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun okuması dileğimle.
Gazi Mustafa Kemal'in Malatya Demiryolu Açılışı Konuşması
“ Mühim bir vilayetimizin merkezine bizi getiren demiryolu olmuştur.
Bugüne kadar bu mühim ve çok feyizli Malatya'ya gelmek isteyenler, bu medeni vasıtanın bulunmamasından dolayı arzularına kolaylıkla muvaffak olamamışlardır. Bu arzular bu memlekete çok feyiz getirecek ve memleketin tabii kıymetlerinden dünyayı müstefit edecek mahiyettedir.
Yeni eser, umumi arzuyu tatmin edecektir ümidindeyiz. Türkiye Cumhuriyeti’nin tespit ettiği projeler dâhilinde muayyen zamanlar zarfında vatanın bütün mıntıkaları çelik raylarla birbirine bağlanacaktır. Bütün vatan bir demir kitle haline gelecektir.
Demiryolları, memleketin tüfekten, toptan daha mühim bir emniyet silahıdır. Demiryollarını kullanılacak olan Türk Milleti; menşeindeki ilk sanatkârlığına, demirciliğine, tekrar göstermiş olmakla müftehir olacaktır. Türk Milletinin servet, refah, medeniyet yollarında yürümesi ve Türkiye’de iktisat hayatının yüksek inkişafları bu demir yollarda olacaktır.
Milletin, hayat ve saadet ışıkları bu yollardan gelecektir. Cumhuriyet Hükümeti’nin bu vadideki çok verimli gayreti ve çok idealist hareketi takdire şayandır.
Burada mühim olan nokta, Türk Milletinin kendi inkişafının bu demir yollarda olacağı hakikatini bütün müşküllere rağmen takdir etmesi ve ona sahip olması keyfiyetidir.
Menşeinden demirci olan ve bütün dünyada demir sanatının naşiri bulunan Türk, öz vatanında ikmal edilmiş olan bu lâzımeyi elbette muasır medeniyetin bütün dünyada yükselttiği geleceğe isal edecektir.” KAYNAK: https://malatyahaber.com/haber/ataturkun-malatyaya-ilk-gelisi-13-subat-1931
Ulaştırma Bakanı Malatya'nın Sırtını Sıvazlıyor, Yemezler!...
Yüksek Hızlı Tren Haritasında Malatya'nın Konumu
Ülkemizin coğrafi ve topoğrafik yapısı gereği 1931 yılında görülen Malatya'nın konumu, günümüzde neden görülmek istenmiyor. İnsan bu bakar körlük karşısında küçük dilini yutmaz da ne yapar? Sakın bu görmezlikten gelme hususunda bir kast-ı mahsusa olmasın? Malatya tercih kavşağında...
Uraloğlu Sırtımızı Sıvazlıyor, Ancak Herşeyin Farkındayız!..
Al Sana YHT ; Bölgesel Trenle Avutuyorlar!...
Malatya’yı hızlı trenle entegre şekilde Ankara ve İstanbul’a bağlayacak ve bu illere seyahat süresini kısaltıp zaman tasarrufu sağlayacak olan Malatya-Sivas Bölgesel tren seferleri 2023 yılının ortalarında başladı. Tıpkı bir zamanların reklam cümlesi babından teselli ediyorlar: Pantolon uyduramadık, şortla idare edin der gibi…




