Vahdettin Yiğitcan

Malatya'ya Üvey Evlat Muamelesi!..

Vahdettin Yiğitcan

Değerli okurlar,

Net Haber'deki yazılarını dikkatle okuduğum yazar arkadaşım Mehmet Zeki Dinçarslan, son günlerde "En Güzel Şehir" başlığı altında Malatya'nın her yönüyle parmakla gösterilecek mükemmel evsafta güzel bir şehir olabilmesi için yapılması gerekenleri ve eksiklerini yazı dizisi şeklinde çok tatlı bir dille yazıya dökerek tarihe, kalıcı anlamda ve ders niteliğinde notlar düşüyor.

Bu yazıları büyük bir heyecanla ve ilgiyle okuyorum. 13 Ağustos günü yayınlanan "En Güzel Şehir-1 Ulaşım ve Erişilebilirlik" başlıklı yazısında Dinçarslan, bugün bu fakirin gündeme getireceği ulaşım sorununun bir şehir için ne kadar hayati önem taşıdığını işlemişti.

Söz konusu ettiğim M. Z. Dinçarslan'ın yazısından bir paragraf:
"En güzel şehir olmanın şartlarından birisi ve en önemlilerinden birisi ulaşım kalitesi ve erişilebilirliktir. Bugün Malatya'nın ulaşım konusunda gerçekten de Türkiye standartlarının çok gerisinde kalmış olduğunu görüyoruz. İyi bir yönetimin bu konuyu en acil bir şekilde masaya yatırması ve acil bir şekilde insanları rahatlatacak çözümler üretirken bir yandan da şehrin gelecek elli yılını, yüz yılını planlaması gerekir."

Cumhuriyet tarihi içerisinde İkinci Dünya Savaşına kadar sanayileşme anlamında bütün imkânsızlıklara rağmen devlet eliyle hızlı bir gelişme kaydeden Malatya, savaş süreci içerisinde ciddi bir duraklama dönemine girmiştir. Malatya'nın gelişme ve kalkınmasında coğrafi olarak konumu büyük yarar sağlamıştır. Doğunun batıya açılan kapısı, batının da doğuya uzanan kolu olması ile beraber Akdeniz ile Karadeniz bölgelerine hemen hemen orta mesafede bulunması ürünlerinin üretim ve pazarlama şansını hayli artırmıştır. Kayısı ticareti ile iştigal eden Rahmetli Dedem'den sık sık Elazığ, Sivas, Antep, Erzincan, Adana ile ilgili ilginç ticari hatıralarını dinlemişimdir.  

1931 yılında açılan Tren İstasyonumuz ilimizin ticari ve kültürel hayatında inkâr edilemez faydalar sağlamıştır. Devlet Demir Yollarının 5.Bölge Müdürlüğü'nün onarım ve bakım atölyelerinin Malatya'da faaliyet göstermeleri, ekonomi, ulaşım ve istihdama yaptığı katkı sayesinde şehrimizin değerini kat kat yükseltmiştir.

Yine Çocukluk dönemimden hatırlıyorum, Malatya İstasyonundan İran'ın Tahran şehrine giden yolcu trenleri bugün gibi gözlerimin önünde ve halâ hafızamda tazeliğini koruyor.

Malatya'nın meşhur Billur Köşe Züccaciyecisi Mehmet Sebzeci'nin işlettiği İstasyon Büfelerini şimdi kimler hatırlar acep?

Vaktiyle bulunduğu konum ve sahip olduğu çok zengin değerler itibariyle ileriki yılların gözde ve yıldız şehirlerinden bir olarak değerlendirilen Malatyamız ufuksuz idareciler ve kısır döngü, siyasi körlükler nedeniyle her geçen gün horaldı, sönükleşti en acısı da kimliksizleşerek tanınmaz hale geldi.

Bugüne Gelecek Olursak

Söylenecek o kadar çok şey var ki, hangi birini söyleyeyim.

Ülke yönetimini 23 yıldır tek başına kesintisiz bir şekilde yürüten AK Parti iktidarına girmiş olduğu her seçimde güçlü destek veren illerin başında gelen Malatya, maalesef verdiği bu desteğin mütekabiliyet esasına ve güncel teknolojik gelişme ihtiyaçlarına göre karşılığını alamamıştır.

Malatya ulaşım imkânları bakımından adeta ülkemizin ücra bir noktasında çıkmaz bir sokağın sonunda yer alan bir unutulmuş kasaba mesabesinde bir yer gibidir.

Beyler Deresi üzerine inşa edilen mühendislik harikası (!) Viyadük üzerinden geçenlere kâbuslar yaşatıyor. Kimin umurunda?

Mevcut Hava Limanımızın yerine yapılan yeni Havalimanımız Edremit ilçesinin Havalimanında da küçük! Kimin umrunda?

Deprem nedeniyle durdurulan Malatya-Adana Tren seferleri 30 aydır yolun onarılmasını bekliyor! Kimin umurunda?

Yirmibeş yıldır bitirilemeyen Kuzey Çevreyolu illallah dedirtti... Kimin umurunda?

Günümüzden 94 yıl önce lojistik hesaplamalarla uygun görülen Malatya demiryolu güzergâhı bugün nasıl atıl hale getirildi! Kimin umurunda?

Geçenlerde Malatya'ya ani bir ziyaret gerçekleştiren Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin'le belediyecilik istişaresi mi yapıldı? Esas soru şu: Belediyecilik kimin umurunda?

Malatya'ya Üvey Evlat Muamelesi!..

Türkiye'de yaygın olarak çalıştırılan yüksek hızlı tren, yani YHT Saatte 250 km hız yapabiliyor.
------------------------------------------------

Uraloğlu'ndan YHT Hedefleri

2025 Yılının başında Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu şu açıklamayı yapıyordu:

“Diğer ulaşım araçlarına göre hem daha ucuz hem daha konforlu olan YHT ve hızlı trenlere (HT), vatandaşlarımızdan çok talep alıyoruz. Bu amaçla 2 bin 251 kilometre olan YHT ve HT hat uzunluğunu, gelecek yıl 2 bin 607 kilometreye, 2026'da 2 bin 843 kilometreye çıkaracağız. Vatandaşların rahatı için söz konusu hat uzunluğunun 2027'de ise bu yıla göre yüzde 83 artışla 4 bin 122 kilometreye ulaştırmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz.”

Malatya'ya Üvey Evlat Muamelesi!..

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu
------------------------------------------

Sayın Bakan ne kadar da hoş söylüyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu'na bu açıklamanın ardından şu soruyu sormak isteriz

Günümüzden 94 yıl önce lojistik hesaplamalarla ulaşım açısından stratejik görülen Malatya demiryolu güzergâhını Yüksek Hızlı Tren standartlarına uygun hâle getirerek, Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Malatya'da halka hitap ederken ağzından çıkan deyimiyle  "AK Partiyi bağrına basan Malatya'"yı siz de YHT ile buluşturarak bağrınıza basacak mısınız?

Malatya'yı Yüksek Hızlı Tren imkânından mahrum bırakırsanız bu kadirbilmezliğinizin anlamı Malatya'ya Üvey Evlat Muamelesi yaptığınızın kanıtı olacaktır.

Malatya'ya Üvey Evlat Muamelesi!..

Alman Siemens Firmasının ürettiği Çok Yüksek Hızlı Tren, yani, ÇYHT saatte 300 km hız yapabiliyor.

Yazarın Diğer Yazıları