• Haberler
  • Gündem
  • Malatya'da Hafriyat Kazalarında 'Fren Patladı' Söylemi Gerçeği Yansıtmıyor

Malatya'da Hafriyat Kazalarında 'Fren Patladı' Söylemi Gerçeği Yansıtmıyor

Deprem sonrası yeniden imar sürecinin hız kazandığı Malatya'da, trafikteki hafriyat kamyonu sayısının artmasıyla birlikte kazalar da çoğaldı. Son haftalarda kent merkezinde peş peşe yaşanan kazalarda onlarca araç hurdaya dönerken, iş yerlerinde büyük maddi hasar meydana geldi ve 5 kişi yaralandı.

Kamuoyuna genellikle “freni patlayan kamyon” şeklinde yansıyan bu kazaların perde arkasında ise farklı bir tablo var. Uzmanlar, fren arızalarının sanıldığı kadar yaygın olmadığını belirterek, asıl sorunun sürücü hataları ve denetim eksikliği olduğunu söylüyor.

“Fren değil, şoför hatası”

Malatya’da ağır araç tamirciliği yapan Murat Dilmen, hafriyat kamyonlarının teknik sistemlerinin fren arızasına izin vermeyecek şekilde tasarlandığını belirterek, kazaların büyük bölümünün insan hatasından kaynaklandığını ifade etti.

Dilmen, geçtiğimiz günlerde Paşaköşkü Mahallesi’nde 15 aracın pert olduğu kazayı örnek göstererek şöyle konuştu:

“Fren boşalma diye bir şey yok. O araç frenden dolayı çekiciye bile alınamadı. Bu kamyonlar havalı frenlidir; hava bitince sistem kendini kilitler. Sorun fren değil, şoför. Araç yukarıdan hızla salınıyor, otomatik vitesten manuele alıp rampa aşağı hızla bırakıyor. 110 kilometreyle kavşağı geçersen pazar yerinde duramazsın. Bu tamamen şoför hatası.”

“Yetersiz eğitimle 40 tonluk kamyona çıkıyorlar”

Ehliyet sistemindeki eksikliklere dikkat çeken Dilmen, özellikle ağır vasıta sürücülerinin yeterli eğitim almadan trafiğe çıktığını belirterek, “22 yaşında askerden gelen biri, yarım otobüsle iki tur atıp ehliyet alıyor. Psikoteknik, SRC belgelerini bir haftada tamamlıyor, ertesi gün 40 tonluk kamyona biniyor. İlk seferinde 15 arabayı biçiyor, sonra da ‘fren patladı’ deniliyor. Asıl sorun burada.” dedi.

“Bakım değil, bilinçli kullanım önemli”

20 yıllık hafriyat şoförü Engin Bağcı ise kazaların çoğunun bakımsızlıktan değil, bilinçsiz kullanım ve hız ihlalinden kaynaklandığını vurgulayarak, “Aynı rampadan 40-45 tonla defalarca indim. 30 kilometre hızla inersen hiçbir şey olmaz. Benim için önce can, sonra mal. Şirketler genelde bakım yaptırıyor ama sürücü aracı tanımıyorsa, ne kadar sağlam olursa olsun hata kaçınılmaz.” ifadelerini kullandı.

Malatya Net Haber - Bizi Sosyal Medyada Takip Edin!

Bakmadan Geçme