Malatya Zirai Dona Boyun Eğmedi: Temmuz'da 21 Milyon Dolarlık İhracat
Malatya Ticaret ve Borsalar Birliği Başkanı Ramazan Özcan, nisan ayında yaşanan zirai don nedeniyle kuru kayısı ihracatında miktar bazında bir düşüş yaşandığını ancak gelir seviyesinin güçlü kaldığını belirtti. Özcan, 2025 yılı temmuz ayında 2 bin 820 ton kuru kayısı ihracatı gerçekleştirildiğini ve bu ihracattan 21 milyon 343 bin dolar gelir elde edildiğini söyledi.
Malatya Ticaret ve Borsalar Birliği Başkanı Ramazan Özcan, 2025 yılı temmuz ayına ait kuru kayısı ihracat verilerini kamuoyuyla paylaştı. Özcan, 12 Nisan’da yaşanan ve son 150 yılın en ağır zirai don olaylarından biri olarak tanımlanan iklim felaketinin, ihracat miktarlarında kısmi bir düşüşe neden olduğunu söyledi.
21 Milyon 343 Bin Dolar Gelir Sağlandı
Temmuz ayında 2 bin 820 ton kuru kayısı ihracatı gerçekleştirdiklerini belirten Özcan, bu ihracattan 21 milyon 343 bin dolar gelir elde edildiğini açıkladı. Özcan “Geçen yılın temmuz ayına kıyasla miktarda bir düşüş yaşansa da, elde edilen gelirin beklentilerin üzerinde oldu” dedi.
2024 Yılında 66 Bin 718 Ton İhracat Yapıldı
Özcan, 1 Ağustos 2024 ile 31 Temmuz 2025 tarihleri arasını kapsayan bir yıllık ihracat sezonunda toplam 74 bin 774 ton kuru kayısı ihracatı gerçekleştirildiğini ve bu ihracattan 377 milyon 371 bin dolar gelir elde edildiğini belirtti. 2024 yılında ise 66 bin 718 ton ihracatla 398 milyon dolar gelir sağlandığını hatırlatan Özcan, “gelirde yaşanan yaklaşık 20 milyon dolarlık düşüşün, son dört aydaki ihracat miktarındaki gerilemeden kaynaklandığını” ifade etti.
Nisan ayında yaşanan zirai donun ihracat hedeflerini etkilediğini belirten Özcan, “Normal şartlarda bu yıl 100 bin tonluk ihracat hedefimize ulaşmak için yoğun bir şekilde çalışıyorduk. Ancak Nisan ayında yaşadığımız olağanüstü doğa olayı, bu hedefimizde sapmaya yol açtı” dedi.
İhracatın En Büyük Alıcısı Amerika Birleşik Devleti Oldu
Amerika Birleşik Devletleri'nin halen en büyük alıcı konumunda olduğunu vurgulayan Özcan, “İhracattaki en önemli ülkelerimizi aralıklarla sizlerle paylaşıyoruz. Amerika Birleşik Devletleri hala özellikle kuru kaysı ithalatında şu anda en önemli alıcılarımızın başında geliyor. Hemen ardında özellikle Avrupa ülkeleri Almanya ve Fransa çok önemli. Bu bölgedeki bu ülkelerdeki tüketici kitlemiz kuru kayısı da gerçekten tüketim konusunda damak tadı olarak da özellikle kalite olarak da Malatya kayısı hususunda bir hassasiyeti var. Biz de bunu korumaya çalışıyoruz” şeklinde konuştu.
Malatya’nın Türkiye’nin kuru meyve ihracatının yüzde 25’ini tek başına gerçekleştirdiğini hatırlatan Özcan, “Malatya ve Kaysı Türkiye'nin kuru meyve ihracatındaki 2 milyar dolar rakamının yüzde 25'ini yapmaya devam ediyor. Biz hala Türkiye'nin en önemli kuru meyve ihracatı gerçekleştiren il olarak hem bölgeyi hem de Malatya'yı bu anlamda ekonomik katkı sunan bir pozisyonda yolumuza devam ediyoruz. Ama 1 Ağustos 2025 aralığından sonra da biz her ay gerçekleşen ihracatı mevcuttaki stoklarımızdaki ürünle devam etmeye gayret edeceğiz” dedi.