Kayısıya ilgi arttı
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, 'Avrupa'nın yılbaşı, Noel tatilinde marketlerde ciddi anlamda kayısı tüketimine yöneldiğini gördük. İthalatçı firmalar şubat ayında teslim alacakları ürünü ocak ayına çekmek zorunda kaldı. Şubat teslimatları ocak ayında yapılınca kuru kayısı ihracatında ciddi artış oldu' dedi.
Dünya kuru kayısı üretiminin yüzde 85'inin yapıldığı Malatya'da, 2020 yılı Ocak ayında 24 milyon dolarlık kayısı ihracatı gerçekleştirildi. Malatya Ticaret Borsası (MTB) Başkanı Ramazan Özcan, 2020 yılı Ocak ayının kuru kayısı ihracat rakamlarının 2019 yılının aynı dönemine göre 700 ton artarak 9 bin ton ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi. Antep baklavası ve Aydın incirinden sonra Avrupa Birliği nezdinde coğrafi işaret tescili alınan üçüncü ürün olan Malatya kayısısında dış satım hızla sürüyor. Kentten bu yılın ilk ayında 24 milyon dolar karşılığı 9 bin ton kuru kayısı ihraç edildi.
700 ton artış
MTB Başkanı Ramazan Özcan, 2020 yılı Ocak ayı ihracat rakamlarıyla ilgili basın mensuplarına değerlendirmelerde bulundu. Özcan, 2020 yılının Ocak ayının ihracatının 2019 yılı ocak ayındaki ihracat rakamlarına göre yaklaşık 700 tonluk bir artışın olduğunu vurgulayarak, ihracat artışının önemli bir gelişme olduğunu belirtti. Özcan, "Özellikle 2019 yılı Ocak ayında 8 bin 300, 2020 yılı Ocak ayında 9 bin ton ihracat gerçekleştirmiş olmak ürünün geleceği açısından çok önemli. Bununla beraber ihracat girdileri açısından da geçen yıl Ocak ayında 20 milyon 850 dolar gelir getirmişken bu yıl 24 milyon 140 dolar gelir getirmişiz. İnşallah Şubat ayında da ihracatımızda da gecen yıla göre bir artış bekliyoruz. Artışın sebebi özellikle bu yıl Noel döneminde Avrupa'da kayısı tüketiminde ciddi bir artış söz konusu. Dolayısıyla Şubat ayındaki teslimatlarımızı, ithalatçı öne çekerek, Ocak ayında istedi. Marketlerde kayısı çok satılınca, raflarda kayısı boşalınca hızlı bir şekilde Şubat ayında talep ettikleri ürünü Ocak ayına çektiler. Bir taraftan da bu fiyatlarda kısmen bir artışa sebep oldu. Kalem kalem baktığımızda ortalama yüzde 15'lik bir artış söz konusu. Yani 11 lira olan 4 numara ürün 12 ila 12 buçuk lira bandında üreticimizden tüccarımızın satın aldığı rakamlar. Tabi dolayısıyla bu inşallah ihracat rakamlarımızda da zaten bir daha açıklama yaptığımızda göreceğiz. Ortalama 2,60 dolar ihracat rakamlarımız ocak ayında 2,85 dolara yükseldi. Önümüzdeki ay beklentimiz 3 dolar. Aslında kayısı emin adımlarla, istikrarlı bir şekilde ihracat devam ediyor" dedi.
Şubat ayı ihracatında yükseliş bekliyoruz
24 Ocak tarihinde Sivrice merkezli meydana gelen depremde Malatya'da da ciddi anlamda hem maddi hasarlara hem can kaybına sebebiyet verdiğini anımsatan Özcan, "Malatya bir taraftan deprem yaralarını sarmaya çalışırken, bir taraftan kuru kayısı ihracatımız devam ediyor. Çünkü hayat devam ediyor. İhracatımızda herhangi bir problem söz konusu değil. Hem üreticilerimize hem tüccarımıza hem de ihracatçımıza teşekkür ediyorum. Depremden dolayı hayatı durduramayız böyle bir lüksümüz yoktur. Can kaybımız var. Ölenlere Allahtan rahmet dilerken, yakınlarına sabır niyaz ederken, yaralılarımızın da yaralarını sarmamız içinde mutlaka hayatın devam etmesi gerekiyor. Dolayısıyla inşallah şubat ayında Malatya bir taraftan deprem den kaynaklanan sıkıntıları aşmaya çalışırken, bir taraftan normal hayat devam edecek. İnşallah şubat ayında kayısı ihracatında geçen ayla beraber bir yükseliş bekliyoruz. Bununla beraber de yerelde mutlaka fiyatlara yansıyacağını bekliyoruz" şeklinde konuştu.