İhracatta Büyük Değişim: Kuru Kayısı Zirveyi Kaptırdı…
Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB) verilerine göre, 2025'in ilk 6 ayında Türkiye 138 ülkeye kuru meyve ve mamulleri ihraç etti. En çok gelir 237 milyon dolarla kuru üzümden elde edilirken, Malatya'nın gözdesi kuru kayısı üçüncü sıraya geriledi.
Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB), 2025 yılının Ocak-Haziran dönemine ilişkin kuru meyve ve mamulleri ihracat verilerini açıkladı. Türkiye, bu dönemde 138 ülke ve serbest bölgeye toplam 851 milyon 866 bin dolarlık kuru meyve ihracatı gerçekleştirdi.
Lider Kuru Kayısı Değil Kuru Üzüm Oldu
Kuru meyve ihracatında zirve bu kez kuru üzümün oldu. 2025’in ilk yarısında en çok gelir 237 milyon 464 bin dolarla kuru üzüm ihracatından elde edildi. Bu ürünü 166 milyon 197 bin dolarla kuru incir, ardından da 151 milyon 109 bin dolarla kuru kayısı takip etti.
Geçmiş yıllarda ihracatın lideri olan Malatya’nın dünyaca ünlü kuru kayısısı, bu yıl kuru üzüm ve kuru incirin gerisinde kalarak üçüncü sıraya geriledi.
En Çok Hangi Ülkelere İhracat Gerçekleşti?
Türkiye’nin en çok kuru meyve sattığı bölge ise Avrupa Birliği ülkeleri oldu. AB ülkeleri, yılın ilk altı ayında Türkiye’nin toplam kuru meyve ihracatının yüzde 43,1’ini oluşturdu ve 366 milyon 890 bin dolarlık alımla ilk sırada yer aldı. İhracat yapılan ülkeler arasında Polonya'ya yüzde 44,5, İtalya'ya yüzde 41, ABD'ye yüzde 24, İngiltere'ye ise yüzde 14 oranında artış oldu.
GAİB yetkilileri, kuru meyve sektörünün dünya pazarlarında güçlü konumunu sürdürdüğünü ve Avrupa’nın yanı sıra Orta Doğu ve Uzak Doğu pazarlarında da artan taleple karşılaştıklarını ifade etti. Sürdürülebilir üretim, kalite ve markalaşmanın ihracatta belirleyici faktörler olmaya devam ettiği vurgulandı.